Fost Plus heeft eind mei bij het Grondwettelijk Hof een procedure opgestart tegen de zwerfvuilvergoeding. Die vergoeding is bedoeld voor de kosten die steden en gemeenten maken voor hun zwerfvuilbeleid. Door de procedure komt de uitbetaling in het gedrang.
Fost Plus vraagt om artikels 35 en 36 van het interregionaal samenwerkingsakkoord over de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor zwerfvuil onmiddellijk te schorsen en definitief te vernietigen. De artikels gaan over de heffing die Fost Plus moet betalen.
Impact voor lokale besturen nog onduidelijk
Steden en gemeenten zouden normaal gezien eind dit jaar voor het eerst de helft van hun zwerfvuilvergoeding ontvangen. Als het Grondwettelijk Hof beslist om de artikels tijdelijk te schorsen, zal deze uitbetaling niet doorgaan. Bij een definitieve vernietiging kunnen ook de toekomstige vergoedingen in het gedrang komen. In dat geval is een aanpassing van het samenwerkingsakkoord nodig.
Wanneer komt er meer duidelijkheid?
Het Grondwettelijk Hof spreekt zich ten laatste in september uit over de vraag tot schorsing. Een uitspraak over de definitieve vernietiging wordt niet meer voor 2026 verwacht.
Hoe omgaan met de onzekerheid over deze middelen?
Deze procedure zorgt opnieuw voor heel wat onzekerheid bij de lokale besturen. De VVSG adviseert hen om rekening te houden met het risico dat die ontvangsten niet of slechts deels zullen binnenkomen. Hopelijk komt er in september alvast duidelijkheid over de uitbetaling van het eerste voorschot.
VVSG wil dat producenten hun verantwoordelijkheid nemen
Door deze procedure komt de geplande versterking van het zwerfvuilbeleid opnieuw onder druk te staan. De VVSG blijft erop aandringen dat de producenten eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen. Lokale besturen wachten al sinds 2023 op de toepassing van de Europese richtlijn Single Use Plastics. Intussen zetten ze hun dagelijkse inspanningen in de strijd tegen zwerfvuil en sluikstort verder.
Interafval en de VVSG volgen de procedure op en informeren lokale besturen zodra er meer duidelijkheid is over de schorsing of uitbetaling.
Deze collegagroep komt 2 keer per jaar samen en legt de focus op het uitwisselen van goede praktijken in beleid rond openbare netheid bij afvalintercommunales.